Jak zgłaszać błędy i problemy

Często zdarza się, że użytkownikom coś nie działa, ale nie potrafią dokładnie powiedzieć co. My nie potrafimy potem rozwiązać problemu, czego wynikiem jest frustracja i strata czasu obu stron, a portal – Wirtualna Biblioteka nie wykonuje odpowiednio poleceń użytkowników. Dlatego zdecydowaliśmy się napisać wytyczne, jak prawidłowo zgłaszać błędy i problemy.

„Nie można się zalogować“

Jeśli nie możesz się zalogować, na 99% problem występuje w Twojej przeglądarce, w Twoim komputerze, w Twoim łączu internetowym, lub błędnie wpisałeś login lub hasło. Dlatego jeśli logowanie się nie powiedzie, uważnie przeczytaj to, co wyświetli Ci się na stronie przy próbie logowania. Jeżeli problemem jest „błędna nazwa użytkownika lub hasło“:

  • Sprawdź, czy w haśle nie doszło do zamiany liter Y i Z na polskiej klawiaturze, albo do zamiany cyfr i znaków ze znakami diakrytycznymi.

  • Sprawdź, czy przy wpisywaniu hasła nie włączył Ci się klawisz CAPS LOCK.

  • Jeśli masz hasło zapisane w przeglądarce, spróbuj wprowadzić je ponownie. Możliwe, że w międzyczasie zmieniłeś hasło.

  • Spróbuj zalogować się z innego komputera, laptopa, ze szkoły, z domu, od kolegi z pracy.

  • Jeśli nic nie pomoże, spróbuj za pomocą funkcji „Nie pamiętasz hasła?“ wysłać nowe hasło na swój adres e-mail.

„To nie działa!“

Abyśmy mogli Ci pomóc gdy coś nie działa, musimy sami zobaczyć gdzie i jak nastąpił problem. Opis problemu, który składa się z jednego zdania – „To nie działa!“ – w żaden sposób nam nie pomoże. Musisz sobie uświadomić, że nie widzimy Twoimi oczami i nie siedzimy przy Tobie, abyśmy wiedzieli, co i jak klikasz, że to nie działa. Dlatego:

  1. Musisz oddzielać konkretne faktu od przypuszczeń. Faktem jest, że dziś o godz. 13:05 nie udało Ci się otworzyć dokumentu „Ogniem i mieczem“ od Jana Kowalskiego. Przypuszczenie jest wtedy, gdy na podstawie tego problemu zgłaszasz, że chyba wszystko nie działa.
  2. Jeśli na ekranie zostanie wyświetlony komunikat o błędzie, skopiuj go do swojego zgłoszenia. Komunikaty o błędach są ważne, ponieważ w pierwszej fazie, programista nie próbuje poprawić błędu. W pierwszej fazie programista stara się odznaleźć błąd, a komunikaty o błędach to najlepsza rzecz, którą może zrobić komputer.
  3. Zapamiętaj dokładny czas, kiedy wystąpił błąd i napisz nam to w zgłoszeniu. Nie zwlekaj z wysłaniem zgłoszenia o błędzie, ponieważ im świeższa wiadomość tym łatwiej nam jest zareagować. Błąd zgłoszony tydzień po jego wystąpieniu z informacją „o którejś we wtorek“ programista może szukać jak igły w stogu siana...
  4. Należy pamiętać, że problem zgłaszasz po to, aby został usunięty. Nie ma sensu wyżywać się na programistach, być aroganckim lub celowo utrudniać im pracę. Możliwe, że to naprawdę nasza wina i to nie działa, ale problem zostanie szybciej usunięty jeśli podasz nam jak najwięcej informacji, a emocje odłożysz na bok.

Krok po kroku

Zawsze lepiej podać więcej informacji niż za mało. Opisz dokładnie, krok po kroku, co robiłeś zanim wystąpił błąd. Na przykład, jeśli w trakcie procesu zamkniesz okno, czasami może mieć znaczenie mały szczegół, np. jak zamknąłeś to okno – czy klikając na rzyżyk w rogu, za pomocą Alt + F4, lub jeszcze inaczej.

Gdy dojdziesz do miejsca, w którym pojawił się błąd, opisz dokładnie co widzisz. Często pomoże nam również komentarz, dlaczego uważasz że wystąpił błąd, a co Twoim zdaniem powinno się tam pojawić. Czasami to tylko kwestia nieporozumienia, ponieważ programista uznaje za poprawne co innego niż użytkownik.

Jeden obrazek powie więcej niż tysiąc słów

Dołącz do zgłoszenia obrazek tego, co wyświetla się na monitorze (zrzut ekranu), na którym widać błąd. Zrzut ekranu można łatwo wykonać za pomocą programu Paint:

  1. W momencie, gdy na ekranie wyświetli się błąd, należy nacisnąć przycisk „Print Screen“, „Print Scrn“, „Prt Scr“, lub „PrtSc“
  2. Uruchom program „Paint“ – znajdziesz go w menu Start / Programy /Akcesoria / Paint .
  3. Po uruchomieniu programu Paint, wklej do niego zrzut ekranu – naciśnij Ctrl + V, lub w menu Paintu wybierz Edycja / Wklej.
  4. Utworzony plik ze zdjęciem zapisz na dysk – naciśnij Ctrl + S, lub w menu Paintu wybierz Plik / Zapisz.
  5. Zamknij program Paint.
  6. Plik ze zdjęciem dołącz do raportu o błędzie.

Pomoc

Jeśli nie zgłaszasz błędu, ale potrzebujesz pomocy z użytkowaniem - poruszaniem się po portalu, napisz nam gdzie bezskutecznie szukałeś już odpowiedzi. To pomoże nam udoskonalić instrukcje, FAQ, forum i inne dokumenty, tak aby były bardziej zrozumiałe dla nowych użytkowników, którzy dołączą do portalu w przyszłości.

{PREDCHADZAJUCA_KAP} Zawartość {NASLEDUJUCA_KAP}